• Strona główna
  • Aktualności
    • Trzeci tom "Antologii współczesnego dramatu polskiego" już w księgarniach
    • Prorocy u kresu fantazji. Recenzja Igora Kierkosza w „Dwutygodniku”
    • Atom nad Warszawą. Tekst Marta Sokołowska
    • Wywiad z pisarką Martą Sokołowską
    • Marta Sokołowska w Studiu festiwalowym Conrad Festival 2021
    • Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską na Conrad Festival 2021
    • ​Imperium Dzieci na Conrad Festival 2021. Spotkanie z autorką Martą Sokołowską
    • Kolejne spektakle Reykjavik '74 na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej w rosyjskim teatrze
    • Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską w Warszawie
    • Lęk w kolorze złotym. Recenzja Filipa Łobodzińskiego
    • Białoruskie echa spektaklu Reykjavik 74
    • Imperium Dzieci to projekt totalny – wywiad z autorką Martą Sokołowską
    • Autorski komentarz Marty Sokołowskiej towarzyszący premierze książki Imperium Dzieci
    • Spektakle Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie
    • Spektakl Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej w repertuarze Teatru w Krasnojarsku
    • Książka Imperium Dzieci już w księgarniach
    • Imperium Dzieci. Premiera powieści dystopijnej Marty Sokołowskiej
    • Premiera spektaklu Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej w Teatrze w Krasnojarsku
    • Spektakl Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie w czerwcu 2021
    • Zapowiedź premiery powieści Marty Sokołowskiej Imperium Dzieci
    • Zapowiedź powieści Marty Sokołowskiej „Imperium Dzieci” już niebawem na łamach „biBLioteki”
    • Marta Sokołowska została laureatką II edycji Nagrody Kraków Miasto Literatury UNESCO
    • Zadeptana rewolucja. Kamionna Opowieści rodzinne
    • Omęt. Kamionna Opowieści rodzinne
    • Spektakl Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie w lutym 2021
    • Fadecja Poggia Kaspra Elyana
    • Polsko-Rosyjskie Laboratorium Reżyserii opublikowało film ze spektaklu Reykjavik 74
    • Spektakl Reykjavik '74 na Festiwalu New Drama 2020 w Tbilisi
    • Spektakl Reykjavik '74 w ramach Festiwalu Rosyjsko-Polskiego Laboratorium Sąsiedzi w Kaliningradzie
    • Рейкьявик'74 Российско-польская лаборатор
    • Kamionna. Opowieści rodzinne recenzja Przemiany na Szlaku Piastowskim
    • Kamionna. Opowieści rodzinne recenzja Teatralna Warszawa
    • Premiera spektaklu KAMIONNA. OPOWIEŚCI RODZINNE Marty Sokołowskiej w reżyserii Mateusza Bednarkiewicza w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie
    • Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej na Teatralnym Festiwalu "Кіт Ґаватовича" we Lwowie
    • Etiuda aktorów TEATRU na LEWĄ na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej "Pałac w Bożkowie"
    • Spektakl Holzwege online TR Warszawa w ramach akcji "Zostań w domu, nie wychodź z teatru"
    • Premiera spektaklu "Reykjavik 74" na podstawie dramatu Marty Sokołowskiej w Mińsku na Białorusi
    • Belarus Free Theatre zaprasza na pokazy przedpremierowe spektaklu "Reykjavik 74" na podstawie dramatu Marty Sokołowskiej
    • Czytanie performatywne dramatu "Reykjavik 74" Marty Sokołowskiej w wykonaniu Belarus Free Theatre
    • Marta Sokołowska: teatr to miejsce, do którego uciekamy przed prawdziwym światem - podcast Polskie Radio RDC
    • O Sikorskim opowiedzieli jego przyjaciele: Zygmunt Krauze i Ewa Osińska oraz Marta Sokołowska, autorka sztuki „Holzwege” - podcast Polskie Radio RDC
  • Teksty
    • Imperium Dzieci
    • Kamionna. Opowieści rodzinne
    • Reykjavik ‘74
    • Holzwege
    • Mozół Józefa Dietla
    • Fadecja Poggia
    • Pałac w Bożkowie
    • Ryt
    • Księżna
    • javen saste i bahtałe
    • Kopia paryskiego metra w kawałkach
    • Mordechaj Tenenbaum Wciąż jestesmy liczni
    • Numer 14
    • Sowa Cynobrowa
    • Elsynor, czyli wszędzie
    • Apolonia
    • zeno-san
    • Belinda. Retrospekcja
    • Syria
  • O mnie
  Marta Sokołowska. Autorka, pisarka, scenarzystka
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Trzeci tom "Antologii współczesnego dramatu polskiego" już w księgarniach
    • Prorocy u kresu fantazji. Recenzja Igora Kierkosza w „Dwutygodniku”
    • Atom nad Warszawą. Tekst Marta Sokołowska
    • Wywiad z pisarką Martą Sokołowską
    • Marta Sokołowska w Studiu festiwalowym Conrad Festival 2021
    • Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską na Conrad Festival 2021
    • ​Imperium Dzieci na Conrad Festival 2021. Spotkanie z autorką Martą Sokołowską
    • Kolejne spektakle Reykjavik '74 na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej w rosyjskim teatrze
    • Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską w Warszawie
    • Lęk w kolorze złotym. Recenzja Filipa Łobodzińskiego
    • Białoruskie echa spektaklu Reykjavik 74
    • Imperium Dzieci to projekt totalny – wywiad z autorką Martą Sokołowską
    • Autorski komentarz Marty Sokołowskiej towarzyszący premierze książki Imperium Dzieci
    • Spektakle Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie
    • Spektakl Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej w repertuarze Teatru w Krasnojarsku
    • Książka Imperium Dzieci już w księgarniach
    • Imperium Dzieci. Premiera powieści dystopijnej Marty Sokołowskiej
    • Premiera spektaklu Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej w Teatrze w Krasnojarsku
    • Spektakl Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie w czerwcu 2021
    • Zapowiedź premiery powieści Marty Sokołowskiej Imperium Dzieci
    • Zapowiedź powieści Marty Sokołowskiej „Imperium Dzieci” już niebawem na łamach „biBLioteki”
    • Marta Sokołowska została laureatką II edycji Nagrody Kraków Miasto Literatury UNESCO
    • Zadeptana rewolucja. Kamionna Opowieści rodzinne
    • Omęt. Kamionna Opowieści rodzinne
    • Spektakl Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie w lutym 2021
    • Fadecja Poggia Kaspra Elyana
    • Polsko-Rosyjskie Laboratorium Reżyserii opublikowało film ze spektaklu Reykjavik 74
    • Spektakl Reykjavik '74 na Festiwalu New Drama 2020 w Tbilisi
    • Spektakl Reykjavik '74 w ramach Festiwalu Rosyjsko-Polskiego Laboratorium Sąsiedzi w Kaliningradzie
    • Рейкьявик'74 Российско-польская лаборатор
    • Kamionna. Opowieści rodzinne recenzja Przemiany na Szlaku Piastowskim
    • Kamionna. Opowieści rodzinne recenzja Teatralna Warszawa
    • Premiera spektaklu KAMIONNA. OPOWIEŚCI RODZINNE Marty Sokołowskiej w reżyserii Mateusza Bednarkiewicza w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie
    • Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej na Teatralnym Festiwalu "Кіт Ґаватовича" we Lwowie
    • Etiuda aktorów TEATRU na LEWĄ na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej "Pałac w Bożkowie"
    • Spektakl Holzwege online TR Warszawa w ramach akcji "Zostań w domu, nie wychodź z teatru"
    • Premiera spektaklu "Reykjavik 74" na podstawie dramatu Marty Sokołowskiej w Mińsku na Białorusi
    • Belarus Free Theatre zaprasza na pokazy przedpremierowe spektaklu "Reykjavik 74" na podstawie dramatu Marty Sokołowskiej
    • Czytanie performatywne dramatu "Reykjavik 74" Marty Sokołowskiej w wykonaniu Belarus Free Theatre
    • Marta Sokołowska: teatr to miejsce, do którego uciekamy przed prawdziwym światem - podcast Polskie Radio RDC
    • O Sikorskim opowiedzieli jego przyjaciele: Zygmunt Krauze i Ewa Osińska oraz Marta Sokołowska, autorka sztuki „Holzwege” - podcast Polskie Radio RDC
  • Teksty
    • Imperium Dzieci
    • Kamionna. Opowieści rodzinne
    • Reykjavik ‘74
    • Holzwege
    • Mozół Józefa Dietla
    • Fadecja Poggia
    • Pałac w Bożkowie
    • Ryt
    • Księżna
    • javen saste i bahtałe
    • Kopia paryskiego metra w kawałkach
    • Mordechaj Tenenbaum Wciąż jestesmy liczni
    • Numer 14
    • Sowa Cynobrowa
    • Elsynor, czyli wszędzie
    • Apolonia
    • zeno-san
    • Belinda. Retrospekcja
    • Syria
  • O mnie

javen saste i bahtałe

"javen saste i bahtałe" (rom. bądźcie zdrowi i szczęśliwi) jest dramatem o społeczności romskiej żyjącej w Polsce. Inspirowały mnie jednak nie tylko akty agresji, niechęci, prześladowań w Polsce, ale przede wszystkim wzajemne relacje polsko-romskie, w tym samoświadomość tożsamościowa Polek/Polaków, ich przekonanie o jednolitości etnicznej w Polsce oraz konsekwencje wpatrzenia w monochromatyczną, bezpieczną masę.​
Obraz
Rzeczywistość w teatrze nie czuje się jednak zbyt dobrze, zwłaszcza przed elegancką, dystyngowaną publicznością. Nie pasuje do ozdobnych złoceń i czerwonych pluszów, nie prezentuje się atrakcyjnie wyświetlana na gładkim białym ekranie. Istnieje jakaś niewidzialna bariera, która przyziemne i trudne problemy każe zostawiać przed drzwiami teatru. Właściwie tylko w reżyserskiej wizji Wojciecha Farugi, który zajął się sceniczną realizacją dramatu Marty Sokołowskiej, rzeczywistość próbowała zaanektować teatralną przestrzeń - widzów zepchnęła na tył ciemnej sceny, sama zaś rozsiadła się w fotelach i lożach. Plując pestkami słonecznika na czerwone plusze i rozbijając szkło o biały ekran, usiłowała zamanifestować swoje istnienie. 
Taka manifestacja nie ma jednak siły oddziaływania, gdy widzów-Polaków od bohaterów-Romów oddziela przezroczysty co prawda, ale jednak ekran. Romowie powtarzają: "zabijcie nas", celebryci: "wolność", a publiczność nic z tego nie rozumie, bo w takich warunkach nie ma szans na komunikację. 
Porażka komunikacji - w dodatku nie między społeczeństwem a grupami wykluczonymi, ale tym, co w teatrze, i tym, co poza jego czystymi murami - okazała się najwyraźniejszym i najdotkliwszym przesłaniem dramatu Marty Sokołowskiej. 
Anna Rogulska. Kultura Poznań.



Obraz
W sobotę wieczorem twórcy Metafor pokazali na scenie tekst Marty Sokołowskiej. 
Reżyser Wojciech Faruga musiał z nim mieć spory kłopot, bo to dramat specyficzny. Przypomina chwilami wiersz, napisany jest językiem skłaniającym bardziej do zbiorowej recytacji niż do budowania wyrazistych, indywidualnych ról na scenie.
Z pomocą aktorów reżyserowi udało się jednak stworzyć kawałek teatru, momentami poruszającego i pełnego interesujących formalnych rozwiązań. Widownia posadzona na dużej scenie zza siatki obserwowała aktorów wcielających się w role Romów. Odziani w dresy i obcisłe podkoszulki mężczyźni rozsiedli się na widowni i raz po raz wypluwali na podłogę łuski z przeżutych pestek słonecznika. A potem jednym głosem zarzucili widownię litanią próśb. - Zabijcie nas, zanim każecie nam się ogarnąć, wysprzątać, wymoczyć, oczyścić... - mówią Romowie z tekstu Marty Sokołowskiej.
Przed prezentacją jedyna aktorka biorąca udział w spektaklu poprosiła publiczność, by na rozłożonych na krzesłach samoprzylepnych karteczkach każdy z nas napisał, z czym kojarzy mu się słowo "Rom". W odpowiedziach pojawiła się i sentymentalna "wolność" i żartobliwy "CD-ROM". Ktoś inny wynotował trzeźwo: "Stary Browar". Ciekawe, czy miał na myśli Romów chadzających całymi rodzinami do Browaru na lody? A może raczej tych, którzy bez powodu zostali kiedyś wyproszeni z jednej z tamtejszych eleganckich restauracji?

Marta Kazimierska, Gazeta Wyborcza


"javen saste i bahtałe" w finale konkursu Metafory Rzeczywistości 2013

Tekst "javen saste i bahtałe" został zakwalifikowany do VI edycji konkursu poświęconego polskiej dramaturgii współczesnej Metafory Rzeczywistości 2013. 

Jury konkursu w składzie: prof. dr hab. Przemysław Czapliński (literaturoznawca), Łukasz Drewniak (krytyk teatralny), Paweł Szkotak (reżyser, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu) zakwalifikowało spośród 221 nadesłanych  tekstów trzy, w tym "javen saste i bahtałe".

Po etapie przystosowania dramatów do warunków sceny, nastąpi prezentacja tekstów w formie czytań scenicznych.
Aktorki i aktorzy Teatru Polskiego w Poznaniu przedstawią dramaty w dniach
7 i 8 września 2013 w Teatrze Polskim w Poznaniu.
Czytanie reżyseruje Wojciech Faruga.

http://www.teatr-polski.pl/repertuar.html


Fragment tekstu

domagamy się śmierci z waszych rąk
żądamy śmierci dla siebie
żądamy rozpatrzenia bez zwłoki i szczerze
prosimy o poważne nas traktowanie
wzywamy was do stawienia się na miejsce kaźni
wzywamy was do osobistego stawienia się
wzywamy was do działania
nie wymigacie się
słyszycie

Wspierane przez Stwórz własną unikalną stronę internetową przy użyciu konfigurowalnych szablonów.
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Trzeci tom "Antologii współczesnego dramatu polskiego" już w księgarniach
    • Prorocy u kresu fantazji. Recenzja Igora Kierkosza w „Dwutygodniku”
    • Atom nad Warszawą. Tekst Marta Sokołowska
    • Wywiad z pisarką Martą Sokołowską
    • Marta Sokołowska w Studiu festiwalowym Conrad Festival 2021
    • Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską na Conrad Festival 2021
    • ​Imperium Dzieci na Conrad Festival 2021. Spotkanie z autorką Martą Sokołowską
    • Kolejne spektakle Reykjavik '74 na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej w rosyjskim teatrze
    • Spotkanie autorskie z Martą Sokołowską w Warszawie
    • Lęk w kolorze złotym. Recenzja Filipa Łobodzińskiego
    • Białoruskie echa spektaklu Reykjavik 74
    • Imperium Dzieci to projekt totalny – wywiad z autorką Martą Sokołowską
    • Autorski komentarz Marty Sokołowskiej towarzyszący premierze książki Imperium Dzieci
    • Spektakle Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie
    • Spektakl Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej w repertuarze Teatru w Krasnojarsku
    • Książka Imperium Dzieci już w księgarniach
    • Imperium Dzieci. Premiera powieści dystopijnej Marty Sokołowskiej
    • Premiera spektaklu Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej w Teatrze w Krasnojarsku
    • Spektakl Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie w czerwcu 2021
    • Zapowiedź premiery powieści Marty Sokołowskiej Imperium Dzieci
    • Zapowiedź powieści Marty Sokołowskiej „Imperium Dzieci” już niebawem na łamach „biBLioteki”
    • Marta Sokołowska została laureatką II edycji Nagrody Kraków Miasto Literatury UNESCO
    • Zadeptana rewolucja. Kamionna Opowieści rodzinne
    • Omęt. Kamionna Opowieści rodzinne
    • Spektakl Kamionna Opowieści rodzinne w Teatrze Fredry w Gnieźnie w lutym 2021
    • Fadecja Poggia Kaspra Elyana
    • Polsko-Rosyjskie Laboratorium Reżyserii opublikowało film ze spektaklu Reykjavik 74
    • Spektakl Reykjavik '74 na Festiwalu New Drama 2020 w Tbilisi
    • Spektakl Reykjavik '74 w ramach Festiwalu Rosyjsko-Polskiego Laboratorium Sąsiedzi w Kaliningradzie
    • Рейкьявик'74 Российско-польская лаборатор
    • Kamionna. Opowieści rodzinne recenzja Przemiany na Szlaku Piastowskim
    • Kamionna. Opowieści rodzinne recenzja Teatralna Warszawa
    • Premiera spektaklu KAMIONNA. OPOWIEŚCI RODZINNE Marty Sokołowskiej w reżyserii Mateusza Bednarkiewicza w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie
    • Reykjavik '74 Marty Sokołowskiej na Teatralnym Festiwalu "Кіт Ґаватовича" we Lwowie
    • Etiuda aktorów TEATRU na LEWĄ na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej "Pałac w Bożkowie"
    • Spektakl Holzwege online TR Warszawa w ramach akcji "Zostań w domu, nie wychodź z teatru"
    • Premiera spektaklu "Reykjavik 74" na podstawie dramatu Marty Sokołowskiej w Mińsku na Białorusi
    • Belarus Free Theatre zaprasza na pokazy przedpremierowe spektaklu "Reykjavik 74" na podstawie dramatu Marty Sokołowskiej
    • Czytanie performatywne dramatu "Reykjavik 74" Marty Sokołowskiej w wykonaniu Belarus Free Theatre
    • Marta Sokołowska: teatr to miejsce, do którego uciekamy przed prawdziwym światem - podcast Polskie Radio RDC
    • O Sikorskim opowiedzieli jego przyjaciele: Zygmunt Krauze i Ewa Osińska oraz Marta Sokołowska, autorka sztuki „Holzwege” - podcast Polskie Radio RDC
  • Teksty
    • Imperium Dzieci
    • Kamionna. Opowieści rodzinne
    • Reykjavik ‘74
    • Holzwege
    • Mozół Józefa Dietla
    • Fadecja Poggia
    • Pałac w Bożkowie
    • Ryt
    • Księżna
    • javen saste i bahtałe
    • Kopia paryskiego metra w kawałkach
    • Mordechaj Tenenbaum Wciąż jestesmy liczni
    • Numer 14
    • Sowa Cynobrowa
    • Elsynor, czyli wszędzie
    • Apolonia
    • zeno-san
    • Belinda. Retrospekcja
    • Syria
  • O mnie